Vásárlási szokások változásai a COVID-19 idején

kkv piackutatás vásárlási szokások karantén

A karantén idején alapjaiban borulnak fel a vásárlási szokások, melyek egyben hosszú távú folyamatok elindítói is lehetnek.
Vállalkozóként érdemes már most felkészülnöd arra, hogy a te cégedet hogyan érinthetik hosszabb távon a COVID-19 idején – akár kényszerből, akár önként – felvett vásárlási szokások!

Változó vásárlási szokások
Változó vásárlási szokások: kétszer is meggondoljuk, hogy mit, hol és mennyit vegyük

ELSŐ LÉPÉS: otthonról, tudatosabban, szervezettebben

Az emberek most jóval ritkábban vásárolnak, kevesebb helyre járnak és nem feltétlenül a megszokott üzleteikbe térnek be.
Aki pedig kevesebbszer vásárol, az megtanul jobban szervezni, tervezni, beosztani – összességében véve racionálisabban dönt. Több terméket tesz a kosarába, bizonyos termékeket nagyobb kiszerelésben vásárol. Viszont, mivel kevesebbszer van kitéve ingereknek, összességében kevesebb impulzusterméket vesz.

Vásárló vagy fogyasztó?

A kevesebb vásárlási alkalom mellett mostanában gyakori az is, hogy egy családon belül egyvalaki intézi a szükséges dolgok beszerzését (aki ráadásul nem feltétlenül a korábbi főbevásárló). Ennek következtében gyakoribb az is, hogy nem maga a fogyasztó / felhasználó az, aki a vásárlási döntést hozza – aki bevásárol, annak a szempontjai érvényesülnek. Ez a különbség leginkább az élelmiszer jellegű termékeknél mutatkozhat meg, mivel a hagyományos csatornákban ezeket túlnyomó többségben a nők, háziasszonyok vásárolták (egyedül vagy családtagjaikkal). Online vásárlásoknál a nemek aránya összességében véve (azaz nem csak az élelmiszerekre, hanem valamennyi kategóriára vonatkoztatva) már a karantén előtt is jóval kiegyenlítettebb volt.

Tanulási folyamat

A megszokottnál jóval több odafigyelést igényel vásárlás megfelelő időzítése mind a termékek romlandósága (azok felhasználásának ütemezése), mind a tárolási kapacitások szempontjából: ne álljon otthon hegyekben a romlandó élelmiszer, de mindig legyen kéznél, amire szükség van.

A most kialakuló szokások hosszabb távon is beépülhetnek vásárlási rutinba, amennyiben azok a korlátozások feloldása után is előnyt jelenthetnek, pl. mert kényelmesebbé, praktikusabbá teszik a hétköznapokat.

Más beszerzési források, más lehetőségek

Amíg a vásárló igyekszik minél több árut beszerezni egy helyen, addig az is gyakorivá válik, hogy nem a megszokott helyein teszi ezt – pl. a kisboltba nem szalad be munka után, hanem a heti bevásárlással intéz mindent online, vagy speciális termékekért nem megy el kisboltokba, szaküzletekbe, hanem kompromisszumot köt egy jelenleg könnyebben elérhető alternatívával.  Ilyen esetekben zömmel kevesebb lehetőség közül választ, ami a döntési szempontok újragondolását – és sok esetben radikális leegyszerűsödését is magával hozza. Ebből a szempontból a tervezett vásárlásoknál is jelentősebb a nem tervezett (impulz) vásárlások érintettsége.

Nagyon rövid idő alatt teljesen mindennapossá vált az új értékesítési csatornák igénybevétele: rengetegen vásárolnak ott, ahol korábban sohasem tették (pl. élelmiszer-házhozszállító oldalon, helyi termelői közösségekben stb.) Az online térbe való átlépés az elérhető kínálat elképesztő mértékű kibővülését is jelenti. Az interneten történő vásárlás eleve magában hordozza a könnyebb összehasonlíthatóságot és a lényegesen több rendelkezésre álló információt – bár ugyanezek az információk a hagyományos bolti vásárlás esetén is elérhetőek voltak, most a döntés pillanatában is egy kattintásra vannak a vevőtől. Ezen a felületen a „minél többet egy helyről” vásárlást a fizikai kapcsolat helyett a szállítási költség és határidő korlátozza.

MÁSODIK LÉPÉS: LEMONDÁS, KOMPROMISSZUM VAGY ALTERNATÍVA?

A jelenlegi helyzet kiváló alkalom felülvizsgálni azt is, hogy mi a nélkülözhető, illetve hogy mi mivel helyettesíthető. A lemondás, átcsoportosítás a márkaváltáson túl korábban használt termékek, szolgáltatások elhagyását (vagy mással helyettesítését) is eredményezhet.

A vásárlási szokások teljes újragondolása

Az új helyzet kínálta lehetőségeket, azok előnyeit-hátrányait először is fel kell mérni, majd hozzá kell igazítani a korábbi vásárlási rutinhoz. Ez változást eredményezhet a döntési szempontokban, árrugalmasságban, prioritásokban. Miközben a fogyasztó folyamatos mérlegelésre kényszerül, rengeteg kérdés átértékelődik. Pl. Megéri-e olcsóbban többet venni, ha megspórolhatom a szállítási költséget? Érdemes-e kockáztatni egy ismeretlen márkával, ha az könnyebben, gyorsabban elérhető? Mi az, amiért megéri felárat fizetni: a gyors rendelkezésre állás, a bevált (ismerős) márka, az egy helyről történő beszerzés…?

A most megszerzett tapasztalatok döntik majd el, hogy a fogyasztó a járványhelyzet elmúltával visszatér-e a korábbi gyakorlatához (pontosabban: mi az, amiben visszatér hozzá), vagy átvált a most megismert termékekre, szolgáltatásokra, márkákra. A kérdés inkább az, hogy a „régi” és az „új” alternatívák összevetésekor mely előnyök képesek felülírni a korábbi berögződéseket.

A rendkívüli időszakban nagyobb hangsúlyt kaphatnak korábban kevésbé meghatározó elvárások is, mint pl. a biztonság, egészség, a szállítás körülményei, a rendelkezésre álló idő stb.
Előtérbe kerülhet a hazai termelők preferálása akár szolidaritásból, akár minőségi, (esztétikai stb.) környezettudatossági, biztonsági megfontolásból.

Mindezeket a vevők rövidebb távon is nehezen tervezhető hétköznapokban, és bizonytalan jövőbeli kilátások mellett értékelik újra.

Hogyan tud támogatni ebben a helyzetben a PIACKUTATÁS?

A marketingszakértők egybehangzóan állítják, hogy a cégeknek jelen maradni alapvető fontosságú, de még ennél is lényegesebb, hogy relevánsan tudd megszólítani a célcsoportod.

A piackutatás segít kapcsolatban maradni a célcsoportoddal: megérteni, hogyan élik meg a jelenlegi helyzetet. Min változtatnak, milyen új szokásokat vesznek fel? Milyen problémákkal küzdenek, és te hogyan tudsz ezekre reagálni?

Segít továbbá feltérképezni a megváltozott igényeket, és hozzáigazítani a terméked, új termék koncepciód az mostani (és a mostani utáni) helyzethez.

Ne várd begubózva, amíg elmúlik a vihar, maradj mindig képben!

Kicsi Dóra

Kicsi Dóra

Független piackutatóként dolgozom, önállóan illetve piackutató ügynökségekkel együttműködve. Meggyőződésem, hogy mivel nincs két egyforma üzleti szituáció, úgy a megoldások is mindig egyediek. Az előre gyártott, uniformizált módszerek helyett a testre szabott megközelítésben hiszek.

Stratégiai együttműködés.

Dolgozzunk együtt a sikereden!

Rólam

Független piackutatóként dolgozom, önállóan illetve piackutató ügynökségekkel együttműködve. Meggyőződésem, hogy mivel nincs két egyforma üzleti szituáció, úgy a megoldások is mindig egyediek. Az előre gyártott, uniformizált módszerek helyett a testre szabott megközelítésben hiszek.

Friss bejegyzések

Közösség